arabul HARÍM, a muszlim országokban
a háznak a család notagjai számára elkülönített
része. A harímí szót összefoglalóan
az itt élo nokre is alkalmazzák. Indiában a
hárem neve zanána (a perzsa zan, „no”szóból),
Iránban pedig andarún ([a ház] „belsõ része”).
Az európai köztudatban ugyan a hárem
fogalma szorosan összekapcsolódik az iszlámmal,
de a hárem intézményét ismerték
a Közel-Kelet iszlám elotti társadalmaiban is.
Ezeknél a hárem a nok biztonságos, privát
területe volt, viszont a nok a közéletben is szerepet
játszottak. Mohamed próféta nem kitalálta,
csak támogatta a háremnek, ill. a nok elzárásának és
lefátyolozásának gondolatát. Ahol elterjedt
az iszlám vallás, ott általában megjelent
a hárem is. A noknek nyilvánosságtól
való távol tartása jellemzobb volt a muszlim
hárem intézményére, mint a megelozo változatokra.
Az iszlám elotti Asszíriában,
Perzsiában és Egyiptomban a legtöbb uralkodói
udvartartáshoz hozzátartozott a hárem is. Itt
az uralkodó feleségei és ágyasai, azok
szolgálónoi és eunuchjai éltek. A királyi
háremeknek fontos politikai és társadalmi szerepük
volt. Az uralkodók gyakran azért vettek a háremükbe újabb
feleségeket, hogy megszilárdítsák a politikai
szövetségeket. A feleségek megpróbálták
magukat és fiaikat a legnagyobb hatalmat jelento állásokba
elhelyezni, s ezzel a hárem egyfajta politikai küzdotérré vált,
ahol rivális pártok küzdöttek az udvari befolyásért.
Minthogy a feleségek többnyire befolyásos és
nagy hatalmú családokból származtak,
a háremen belüli intrikáknak gyakran messze ható következményeik
voltak, néha egyenesen dinasztiák bukásához
is vezettek.
A XX. század elejéig a jómódú arabok
házaiban rendszerint nagy létszámú hárem
volt. A leggazdagabbaknál minden egyes feleség saját
lakrészt és szolgasereget kapott, míg a kevésbé jómódú háztartásokban
a noknek kisebb lakóterület jutott, és kevesebb
lehetoségük volt az elkülönülésre. Ám
a legszegényebb arab házban is külön háló-,
ill. lakóterülete volt a férfiaknak és
noknek. A XX. század második felében a háremet
eredeti formájában már csak az arab társadalom
konzervatívabb tagjai tartották fönn.
A Török Birodalomban a szultán
háreme, a szeráj (az olasz serraglio, „elzárt
terület”szóból) gondosan megszervezett intézmény
volt. Külön személyeket neveztek ki ide a rend fenntartására és
az ügyintézésre, s az egészre a szultán
anyja, a válide szultán felügyelt. 1926 után,
amikor a többnejuséget betiltották, a nok elzárása
is mind ritkább lett.